Voorjaar 22 4 Vestigingen van Aandacht
in 'Adem is Bewustzijn' beschrijft Thich Nhat Hanh een soetra over het vestigen van Bewuste Aandacht.
de Anapanasati-soetra.
Via het oefeningen van het observeren van Lichaam, Gevoelens, Geest en de objecten van de Geest,
leren we ze in hun ware aard kennen.
Met de bewuste Aandacht en de juiste ademhaling ontwikkelen we een basis waarmee we de dingen helder kunnen ervaren.
De 1ste Vestiging van bewuste Aandacht: Het observeren van het Lichaam in het Lichaam.
Aankomen in het hier en nu.
De zendo is een grenzeloze ruimte, Een hier en nu dat plaats biedt aan alles dat zich
voordoet.
De meditatie, het observeren, begint bij dat wat zich
kenbaar voordoet
We vestigen onze aandacht in Hara. Het
centrum van ons persoonlijk bestaan.
Het
fysieke zwaartepunt van ons lichaam is
ook het mentale en geestelijk middelpunt.
Vanuit dit grenzeloze punt vindt al het ervaren
plaats.
Gevestigd in hara observeren we de ademhaling. De adem ademt zoals het vanzelf ademt.
Vertrouw volledig op de helende werking van de
ademhaling. De adem weet precies wat nodig is voor de werking van
lichaam en geest,
Met de aandacht in hara en vertrouwend op de
ademhaling Ervaren we het lichamelijke bestaan. Observeren we het lichaam in het lichaam
Op deze manier bewust wordend van het lichaam in het
lichaam ontstaat rust
en ruimte.
In deze rust en ruimte kan een heldere open aandacht ontstaan
voor dat wat er gebeurt zonder
dat die ervaringen beïnvloed worden
Pijn en
verdriet, opwinding en geluk zijn wat ze zijn.
Zelfs voor en
afkeuren hinderen het inzicht in de werkelijkheid niet.
Ook die worden
een gelijkwaardig onderdeel van het wordende bestaan.
De 2de Vestiging van bewuste Aandacht: Het observeren van de Gevoelens in de Gevoelens.
Aangekomen in
deze grenzeloze ruimte. De aandacht
gevestigd in ons dragende midden (Hara). De adem ademt
zoals die vanzelf ademt.
De gevoelens observeren- aangenaam, neutraal of onaangenaam -is ze erkennen en ze in en uit ademen.
Dit is observeren van de gevoelens in de gevoelens.
Dit is de 2de vestiging van bewuste
aandacht.
Het in en uitademen is het dragende element van
hetgeen we observeren.
Met het in en uitademen vanuit hara geven we leven aan
hetgeen we observeren.
Dit is de methode van het observeren en het vestigen
van bewuste aandacht,
Zo gaat de 2de vestiging van bewuste
aandacht.
De 3de Vestiging van bewuste Aandacht: Het observeren van de Geest in de Geest.
In en
uit ademend bewust worden van de werking van je geest.
In en uit ademend Je geest rustig, gelukkig en vredig laten
worden.
In en uit ademend ontstaat de juiste concentratie op de werking
van je geest.
In en uit ademend ontstaat een helder inzicht in je ‘eigen’
geest.
Dit is het observeren van de
geest in de geest.
De beoefening.
Adem in en uit en wordt bewust van het denken, het
vormen van ideeën, het formuleren meningen, argumenten en redeneringen, het vastleggen van kennis en ervaringen in regels.
Adem in en uit en herken en erken het produceren van
dharma’s door de geest.
Adem in en uit en laat de onderbewuste patronen en
drijfveren van de geest verschijnen.
Adem in en uit en laat onzekerheden, angsten, opwindingen
drijven op de golven van de adem.
Adem in en uit en verkrijg inzicht in het vormen,
in bezit nemen, in het bevangen raken en in het loslaten door de geest.
Adem in en uit en verkrijg inzicht om voor en afkeuren
gelijkwaardig te kunnen observeren.
Adem in en uit en verkrijg inzicht om het ego in zijn
werkelijke waarde te herkennen en te erkennen.
Adem in en uit met een volkomen vrij gemaakte geest.
Dit is de 3de vestiging van volledig bewuste
Aandacht.
De 4de Vestiging van Bewuste Aandacht: Het observeren van de objecten van de Geest .
In en uit ademend word ik me bewust
dat alles een dharma, een verschijnsel, is.
Lichaam, gevoelens, geest en
objecten van de geest zijn dharma’s.
In en uit ademend word ik me
bewust dat dharma’s veranderlijk zijn.
In en uit ademend word ik me
bewust dat dharma’s vergankelijk zijn.
In en uit ademend word ik me
bewust dat dharma’s zonder een zelf zijn.
In en uit ademend ontstaan
dharma’s, zijn aanwezig en ebben weer weg.
In en uit ademend observeer ik
het niet-vast-grijpen.
In en uit ademend ontstaat zo
bevrijding.
zie ook het vervolg: De 7 Factoren van Ontwaken.