Voorjaar 22 4 Vestigingen van Aandacht

in 'Adem is Bewustzijn' beschrijft Thich Nhat Hanh een soetra over het vestigen van Bewuste Aandacht.
de Anapanasati-soetra.
Via het oefeningen van het observeren van Lichaam, Gevoelens, Geest en de objecten van de Geest,
leren we ze in hun ware aard kennen.
Met de bewuste Aandacht en de juiste ademhaling ontwikkelen we een basis waarmee we de dingen helder kunnen ervaren.
 
De 1ste Vestiging van bewuste Aandacht: Het observeren van het Lichaam in het Lichaam.
Aankomen in het hier en nu.
De zendo is een grenzeloze ruimte, Een hier en nu dat plaats biedt aan alles dat zich voordoet. 
De meditatie, het observeren, begint bij dat wat zich kenbaar voordoet
We vestigen onze aandacht in Hara. Het centrum van ons persoonlijk bestaan.               
Het fysieke zwaartepunt van ons lichaam is ook het mentale en geestelijk middelpunt.
Vanuit dit grenzeloze punt vindt al het ervaren plaats.
Gevestigd in hara observeren we de ademhaling. De adem ademt zoals het vanzelf ademt.
Vertrouw volledig op de helende werking van de ademhaling. De adem weet precies wat nodig is voor de werking van lichaam en geest, 
Met de aandacht in hara en vertrouwend op de ademhaling Ervaren we het lichamelijke bestaan. Observeren we het lichaam in het lichaam
Op deze manier bewust wordend van het lichaam in het lichaam ontstaat rust en ruimte.
In deze rust en ruimte kan een heldere open aandacht ontstaan voor dat wat er gebeurt zonder dat die ervaringen beïnvloed worden
Pijn en verdriet, opwinding en geluk zijn wat ze zijn.
Zelfs voor en afkeuren hinderen het inzicht in de werkelijkheid niet.
Ook die worden een gelijkwaardig onderdeel van het wordende bestaan.
 
De 2de Vestiging van bewuste Aandacht: Het observeren van de Gevoelens in de Gevoelens.
Aangekomen in deze grenzeloze ruimte. De aandacht gevestigd in ons dragende midden (Hara). De adem ademt zoals die vanzelf ademt. 
De gevoelens observeren- aangenaam, neutraal of onaangenaam -is ze erkennen en ze in en uit ademen.
Dit is observeren van de gevoelens in de gevoelens.
Dit is de 2de vestiging van bewuste aandacht.
Het in en uitademen is het dragende element van hetgeen we observeren.
Met het in en uitademen vanuit hara geven we leven aan hetgeen we observeren.
Dit is de methode van het observeren en het vestigen van bewuste aandacht,               
Zo gaat de 2de vestiging van bewuste aandacht.
 
De 3de Vestiging van bewuste Aandacht: Het observeren van de Geest in de Geest.
In en uit ademend bewust worden van de werking van je geest.
In en uit ademend Je geest rustig, gelukkig en vredig laten worden.
In en uit ademend ontstaat de juiste concentratie op de werking van je geest.
In en uit ademend ontstaat een helder inzicht in je ‘eigen’ geest.
Dit is het observeren van de geest in de geest. 
De beoefening.
Adem in en uit en wordt bewust van het denken, het vormen van ideeën, het formuleren meningen, argumenten en redeneringen, het vastleggen van kennis en ervaringen in regels.
Adem in en uit en herken en erken het produceren van dharma’s door de geest. 
Adem in en uit en laat de onderbewuste patronen en drijfveren van de geest verschijnen.
Adem in en uit en laat onzekerheden, angsten, opwindingen drijven op de golven van de adem. 
Adem in en uit en verkrijg inzicht in het vormen, in bezit nemen, in het bevangen raken en in het loslaten door de geest.
Adem in en uit en verkrijg inzicht om voor en afkeuren gelijkwaardig te kunnen observeren.
Adem in en uit en verkrijg inzicht om het ego in zijn werkelijke waarde te herkennen en te erkennen. 
Adem in en uit met een volkomen vrij gemaakte geest.
Dit is de 3de vestiging van volledig bewuste Aandacht.
 
De 4de Vestiging van Bewuste Aandacht: Het observeren van de objecten van de Geest .
In en uit ademend word ik me bewust dat alles een dharma, een verschijnsel, is.
Lichaam, gevoelens, geest en objecten van de geest zijn dharma’s.
In en uit ademend word ik me bewust dat dharma’s veranderlijk zijn.
In en uit ademend word ik me bewust dat dharma’s vergankelijk zijn.
In en uit ademend word ik me bewust dat dharma’s zonder een zelf zijn.
In en uit ademend ontstaan dharma’s, zijn aanwezig en ebben weer weg.
In en uit ademend observeer ik het niet-vast-grijpen.
In en uit ademend ontstaat zo bevrijding.
 
zie ook het vervolg: De 7 Factoren van Ontwaken.