Een week lang thuis zen beoefenen
Thuis-sesshin 1 t/m 7 december 2014.
"de 7 rekwisieten voor de 'juiste' concentratie".
Een week lang
thuis een zen oefening doen.
Aandacht voor aandacht.
Er is veel
aandacht voor aandachtstrainingen.
Hoe ontwikkel je de aandacht volgens de
boeddhistische Leer.
Hoe bouw je de aandacht op die nodig is voor de juiste
concentratie?
De leerrede
van Janavasabha geeft een tekst hierover.
"De
eenpuntigheid van de geest die voorbereid is door de 7 factoren wordt de
juiste concentratie gebaseerd op voorwaarden, op rekwisieten genoemd.
Zie: De leerrede
van Janavasabha. Soetra 18, De Lange Leerreden.
Dag indeling: s morgens, eind van de middag
en s avonds 10 á 20 min mediteren.
Gedurende de
dag het thema een aantal malen bewust beoefenen.
Maandag 1
december.
De juiste zienswijze.
Dinsdag 2
december.
Het juiste besluit.
Woensdag 3
december.
Het juiste spreken.
Donderdag 4
december.
Het juiste handelen.
Vrijdag 5
december.
Het juiste levensonderhoud.
Zaterdag 6
december.
De juiste inspanning
Zondag 7
december.
De juiste aandacht.
Informatie,
reacties en opgave: leo.huijg@kpnplanet.nl
www.zenrotterdam.nl, Noordsingel 168, 3032 BK
Rotterdam.
2
Het beoefenen van aandacht en concentratie.
Mediteren is het stoppen
van het actieve re-ageren en zich opnieuw verhouden tot dat wat zich aandient.
Wat wordt de nieuwe
opstelling tot dat wat we meemaken?
Het snelle re-ageren wordt
hoofdzakelijk bepaald door voorgaande ervaringen van onszelf.
Het vrij en niet
bevooroordeeld reageren vereist de nodige oefening.
Maandag 1
december. De juiste zienswijze kan onderzocht worden met de volgende oefening.
Deze 1ste oefening is het direct benoemen van wat er in ons opkomt, zodat
duidelijk wordt wat er zich voordoet en wat er bij ons opgeroepen wordt.
Dit leren onderscheiden is
zeer belangrijk om ons open te stellen voor wat er gebeurt en ons reageren niet
te laten misleiden door oude ervaringen.
De aandacht kan na dit
benoemen weer volledig naar dat wat er zich voordoet.
Deze beoefening doen we
ook in onze (dagelijkse?) meditatie.
Door wat extra tijd te
nemen bij het reageren thuis en op het werk kan die beoefening ook daar worden toegepast.
Deze oefening bestaat uit
2 delen:
1 - de tijd nemen voordat we
reageren en
2 - in die tijd het leren benoemen wat er bij ons is opgeroepen
door wat er zich voordoet.
Dinsdag 2
december. Het
juiste besluit.
Dit kan zijn om deze week die extra tijd om zo meer
inzicht in onze reactie te verkrijgen ook daadwerkelijk in te bouwen.
De oefening is om de mitsen en maren die de oefening oproept te
laten wat ze zijn en aanwezig te blijven
bij het inzicht in het verschil tussen wat zich voor doet en de reactie die
dit oproept.
Woensdag 3
december. Het juiste spreken, het spreken vanuit het hart.
Een oefening kan zijn om vragen te stellen ter verduidelijking
voordat we een eigen commentaar leveren.
Een andere oefening is, om bij een sterke reactie die opgeroepen is
(boosheid, jalousie), tijd te vragen om die reactie uit te leggen voordat die
het gesprek een heel andere kant optrekt.
Donderdag 4
december. Het juiste handelen als rekwisiet om tot de juiste concentratie te
komen.
Hoe kun je je handelen
vrij maken van verborgen voorwaarden. Wil ik eigenlijk iets terug hebben of is
er een ander eigen belang in het spel? Niets gaat zonder de eigen betrokkenheid
maar een bewustzijn van de verschillende belangen kan het handelen
evenwichtiger maken.
De oefening is om de betrokkenheid te onderzoeken op verborgen
eigenbelang.
Vrijdag 5
december. Het juiste levensonderhoud.
Dit aspect is het meest
lastige omdat bij het levensonderhoud altijd een compromis moet ontstaan tussen
onze inzichten, ideeën en wensen en de mogelijkheden die de maatschappij biedt.
Een compromis is het stap voor stap realiseren wat mogelijk is. Niet bij de
pakken neerzitten als er zich geen mogelijkheden aandienen, geen nihilisme
laten ontstaan. Een actief kiezen gecombineerd met het reflecteren. Het steeds
blijven onderzoeken: is dit het juiste volgens mijn inzichten? Alleen als je
kiest en een volgende stap zet kun je je inzicht toetsen en ontwikkelen.
De oefening is dus om het reflecteren te combineren met de keuzes
die je maakt.
Zaterdag 6 december. De juiste inspanning.
Nu we onze inzichten via
de juiste besluiten hebben geactiveerd in het juiste handelen en
levensonderhoud, is het van belang om deze inspanning op de juiste spanning te
houden.
Waar besteden we onze
energie aan? Laten we ons verleiden tot bevangenheid of kunnen we de
overdonderende energie van reacties als kwaadheid, verdriet, jalousie opvangen
met liefdevolle aandacht?
Kunnen we dit opvangen
zonder het (ongekend) mee te laten spelen in ons verdere handelen?
Dit vereist de juiste
inspanning om alles dat zich voordoet in zijn waarde te leren kennen.
Een oefening hiervoor is het blijven ademen vanuit de Hara, de
onderbuik. Niet het verwerken van ervaringen met ons hoofd, maar alles leggen
in de Hara. Hiermee kan het malen over kwesties gestopt worden. Het vereist een
bijzondere inspanning om het werken vanuit de Hara geactiveerd te houden.
Zondag 7
december. De juiste aandacht.
Het kennen van deze
voorwaarden, deze facetten, geeft de juiste aandacht voor dat wat zich
voordoet. De aandacht wordt gelijkmoedig. Voor en afkeur zijn precies wat ze
zijn, een persoonlijke reactie. Ze vertekenen dat wat zich voordoet niet meer
en spelen wel mee.
De oefening is om dit spel van actie - reactie bewust en gelijkmoedig
te spelen.
8 December: Boeddhas verlichting.
De juiste concentratie.
Als deze voorwaarden
beoefend zijn en gerealiseerd, eigen gemaakt zijn, verliezen ze hun nadruk. Het
is als de jongleur die met 7 ballen tegelijk speelt. 7 kleuren draaien rond en
geven een kleurrijke ketting zonder dat een bal van kleur verandert.
veel succes met de beoefeningen.
Leo Huijg.