Een week lang thuis zen beoefenen
De Thuis-sesshin van December 2016.
Thema: Ahimsa in het dagelijks leven.
"Je tranen drogen met de krant die je net uitgelezen hebt".
Thuis-sesshin van 3 december tot en met 10 december 2016.
Een week lang thuis een zen oefening doen.
"Veranderlijkheid".
In het ervaren is er geen blijvend object.
Hoe gaan we om
met het voortdurend veranderen.
Kunnen we de aandacht bij een ontwikkeling
houden, bij het ervaren of richten we ons direct op het resultaat dat ontstaat?
Blijven we steken bij het gemaakte ‘Ding’, een maaltijd, een programma of een
mening.
Dag
indeling: s ’morgens, eind van de middag en s ’avonds 10 á 20 min mediteren.Gedurende de dag het thema een aantal malen bewust
beoefenen.
Zaterdag 3 december. Observeren vanuit je Hara.
Zondag 4 december. Ademhalen is voortdurende
verandering.
Maandag 5 december. Het ontstaan van ‘De Dingen’.
Dinsdag 6 december. Aanwezig
zijn en ondergaan.
Woensdag 7 december. Ik tegenover de
ander of …..
Donderdag 8 december. Het onderscheid
tussen ik en de situatie.
Vrijdag 9 december. Het ‘juiste’ onderscheid .
Zaterdag 10 december. Iedere ochtend
ontwaken in dit moment.
Opgeven en vragen via leo.huijg@kpnplanet.nl Donatie suggestie 25 euro
overmaken via www.zenrotterdam.nl
Zaterdag 3 december. De volledig bewuste aandacht vanuit Hara. Om je bewust te worden van
je instelling bij het observeren is een goede basis nodig. Deze basis is de
Hara, ons centrum in de onderbuik, iets onder de navel. Door de aandacht in de
Hara te leggen wordt de geest vrij om te observeren. De geest raakt dan niet
meer verstrikt in dat wat het ervaart. Je voorkomt hiermee dat je alles
vastlegt in ‘Dingen’. Zichtbare, meetbare ‘Dingen’.
De 1ste oefening is tijdens de meditatie het observeren vanuit de Hara
activeren. Gedurende de dag bij het begin van een nieuwe activiteit volledig
uitademen en je aandacht daarmee in je Hara vestigen. Bij het weer inademen
richt je de aandacht volledig op de handeling. Kun je dit blijven
observeren vanuit je Hara?
Zondag 4 december.Ademhalen
is voortdurende verandering.Probeer de ademhaling te
observeren vanuit je Hara, zonder je adem te beïnvloeden.
Deze 2de oefening kun je beginnen door eerst een paar keer volledig uit
en weer volledig in te ademen zodat het hele lichaam als één ademend lichaam
werkt.Je kunt dit doen als je
weer een andere klus aanpakt. Bij het begin van het douchen, de maaltijd,
autorijden, boodschappenlijst maken.Observeer in je meditatie
wat er ademt en de overgang tussen in en uit ademen. Observeer dan de
voortdurende verandering die je ademhaling ondergaat. In en uitademen kent geen
grenzen. Het gaat soepel over van het een naar het andere.Tijdens verschillende
activiteiten observeer je het ademen zonder nadruk op het onderscheid van het
inademen en uitademen.De ademhaling is het meest
directe ervaren van voortdurende verandering.
Maandag 5 december. Het ontstaan van ‘de dingen’. Zelfstandige naamwoorden
of werkwoorden?Na het bewust worden van
iets benoemen we dit direct. Ongemerkt geven we alles een naam en slaan we dit
op als een gegeven, als kennis. We gebruiken hierbij meestal zelfstandige
naamwoorden, ofwel we maken er zo ‘Dingen’ van.
De 3de oefening: In de meditaties kun je nagaan hoe je gesproken hebt.
Kun je terugvinden of je zelfstandige naamwoorden hebt gebruikt? Wat is het
verschil als je werkwoorden zou gebruiken.Gedurende de dag probeer
je tijdens het spreken alert te zijn op het gebruik van zelfstandige
naamwoorden en werkwoorden. Als je een zelfstandig naamwoord hebt gebruikt, kun
je in aan aanvullende zin hetzelfde zeggen met werkwoorden? Wat merk je op als
verschil?
Dinsdag 6 december. Aanwezig zijn en ondergaan.In het gebruik van de woorden ‘zijn’ en ‘ervaren’ zit het
blijven en veranderen. Ik ben verkouden of ik heb een verkoudheid. Is er iets,
een ‘IK’ dat iets anders, een verkoudheid, kan ervaren? Wat is de substantie
van een ‘IK’ en van een verkoudheid? Wat is dat ‘IK’ dat een leven lang meegaat
en van alles meemaakt?
De 4de oefening:
In de meditatie kun je ‘het Zijn’ in het zitten bewust worden en ondertussen
het ondergaan van allerlei gevoelens en gedachten observeren. Na een periode
van het ondergaan van die gevoelens en gedachten sta je weer op en ga je weer
verder. Wat is er anders en wat is hetzelfde? Je bent er nog steeds en toch ben
je veranderd.Gedurende de dag kun je de vraag "Wat is er anders en wat is
er hetzelfde in mij?” herhalen. Observeer wat er in je lijf gebeurt als je deze
vraag helder stelt.Blijf er niet bij hangen, ervaar wat de vraag je doet en ga
weer verder.
Woensdag 7 december. Ik tegenover de ander of …..De aanwezigheid van een Ik
en de ander zijn het eerste waar we ons van bewust worden. Dit verschil
benadrukken we zo snel mogelijk. Het aanwezig zijn van een ik en een ander is
veruit dominant boven de activiteiten die gedaan worden.Vandaag ga je het handelen
wat specifieker aandacht geven boven het gegeven door wie wat gedaan wordt.
De 5de oefening: Tijdens je meditatie kun je het onderscheid
observeren dat je maakt tussen jouw inbreng en die van andere personen. Kun je
de aandacht verleggen naar de activiteit en van de personen afhalen?Tijdens je dagelijkse
activiteiten observeer je de reactie die in je opkomt in contact met anderen.
Ligt de nadruk op het reageren op de persoon of op de activiteit? Een korte
observatie is voldoende. De ene reactie is niet beter dan de andere. Ga hier
geen oordeel aan toekennen.
Donderdag 8 december. Het onderscheid tussen ik en de situatie.De situatie waarin je
verkeerd is het samenstelsel van de innerlijke roerselen als je gevoelens, je
gedachten, je ervaringen in het verleden en de wereld om je heen met de andere
mensen, je werk, de maatschappij en de gebeurtenissen daarin. Ook met dit beeld
kun je de 4de oefening doen. Wat is ‘Het Ik’ dat dit ervaart’?
Verandering na verandering na verandering.
De 6de oefening: Je geest helder houden en je bewustzijn open stellen
voor de positie die je inneemt. Je positie is je heldere geest, niet je
verworvenheden, de kennis uit ervaringen, die zijn niet langer houdbaar dan één
moment.Je heldere geest is
dezelfde tijdens meditatie en gedurende je dagelijkse handelen.
Vrijdag 9 december. Het ‘juiste’ onderscheid.Tot nu toe zijn we bewust bezig
geweest ‘het veranderlijke’ te onderzoeken. Het onderscheid tussen het
blijvende en het tijdelijke. Dit zijn ook begrippen in een dualistisch kader.
Het zien van het een wisselt af met het inzien van het andere.
De 7de oefening: Je aandacht is gevestigd in je Hara. Je geest raakt
niet meer verstrikt in de te onderscheiden dingen. Je geest ziet alle
onderscheid, zonder ‘De Dingen’ te scheiden van ‘Het Ervaren’. Het zien van een
object, een maaltijd, een programma of een mening of een bepaalde handeling
uitvoeren, het is de verwerkelijking van dit moment, moment na moment.Mediteren of een
activiteit uitvoeren, wat is het verschil?
Zaterdag 10 december.Iedere ochtend ontwaken in dit
moment.
De 8ste oefening: Al ademend met de aandacht in de Hara is het ontwaken
s’ morgens niets anders dan ontwaken in dit moment. Zazen en je dagelijks
leven zijn niets anders dan ‘Dit’.