Kralingse Bos-Wandelingen
Start De Eekhoorn, Prinses Beatrixlaan 24, 3062 CM Rotterdam.
tijd: 13.00 tot ca. 15.00 uur.
Via de paden Wolvenvallei en Naaldbomenpad, .
Op de heenweg lopen we in stilte.
Halverwege doen we ca 5 min staande meditatie.
Info: leo.huijg@kpnplanet.nl
Eerstvolgende Bos-Wandeling
241123.
¨Verankert in de aarde,
Reikend naar de open lucht.
Hoe groots is het bereik van bomen.
Zonder 1 stap te zetten.
Zonder 1 gedachte nodig te hebben.¨
241026.
¨De kleur van het blad.
Het rood-geel verhaalt van een terugtrekken.
Ik ga langzamer lopen om het niet te missen.¨
240926.
¨Nog voor de geur
van het bos
Bij het puntje van
je neus is
Heeft het je al
zijn verhaal vertelt.
Nog voor de kleur
van de herfst
Je netvlies raakt
Heeft het je geest
al te pakken.
Nog voor je een
stap hebt gezet
Is je Pad al
uitgezet.¨
Wie is het die op
je vooruit loopt?
240622.
¨Uur na uur volgen
we onze weg.
Als wij elkaar
ontmoeten zullen we glimlachen.
Maar wie is het die
je lichaam voortsleept?¨
Zenmeester Hsu Yun,
1840-1959.
Een bijzondere
vraag.
Breek je hoofd er
niet over.
Laat dit over aan
je voeten.
Die zijn erop
gebouwd.
240323.
¨De Natuur laat de rust zijn werk doen.
De Winter vormt zich in Lente.
In het Eindeloze Hier en Nu
loop ik vrij door Tijd en Ruimte¨.
Wat Is en wat Gaat?
240224.
¨Lopend
door het bos
geeft mijn
tempo mijn aanwezigheid weer.
Stilstaand
neemt het bos alle aanwezigheid over.¨
Wat is
het dan dat hier staat?
231125.
¨Vogels doorklieven de lucht.
Vissen splijten het water uiteen.
Mensen bewandelen de aarde.
Wat is het dat zijn Weg gaat,
Zonder een spoor na te laten?¨
231028.
¨Vandaag of morgen
Vruchten rijpen en blad valt
Ik loop de herfst in.¨
230923.
¨De vlucht van een vogel, De loop van een hert. Wie volgt een olifantenpaadje?
Als een mens weer eens het Bos ingaat Spelen geest en voeten Onwennig een thuiswedstrijd. ¨
230613.
Sesshin Holten.
¨Los lopend door de ware natuur Zie ik alleen verstrengelde twijgen.
Zenmeesters gaan verstrengelde twijgen Te vuur en te zwaard te lijf.
Ik zeg je: ¨geniet ervan, voordat Je het pad van de zenmeesters volgt¨.
230614.
Sesshin Holten.
¨Een vogel roept slechts 1x.
Hij zingt niet over verloren tijden. Niet over straks of later.
Een vogel roept slechts 1x.
Zenmeesters roepen eeuwen lang: ¨Heb je het gehoord? Heb je het gehoord?¨.
Val niet in de valkuil van zenmeesters.
De vogel is allang gevlogen.
Let op je volgende stap, Anders struikel je¨.
27 mei 2023.
¨Verticaal hemel en aarde.
Horizontaal tijdgenoten.
Op dit kruispunt ben ik ontstaan en
beweeg naar voren en naar achteren.
Links en rechts afslaand.
Maar wat stroomt er van boven naar beneden en
van beneden naar boven?¨
230422.
¨Zonder iets te weten
van bloem of vrucht
rijpt de knop in stilte.¨
230325.
¨Bomen en vogels spelen jazz.
Je stappen en adem improviseren op het ritme van Stilte.
Komen en gaan is zonder begin en eindtune¨.
230225.
¨Laat je tempo de tonen van vogels en bomen en vogels niet verstoren.
Laat bomen en vogels je tempo opnemen in hun muziek.¨
Zaterdag 230128. en
1-5
februari 2023 tijdens de Sesshin
in Meeuwenveen, Havelte olv Helma Jifu.
Het binnengaan
van het Bos.
Realiseer
je dat je een leefgemeenschap binnengaat.
Hoe
treed je binnen, hoe word je ontvangen?
"Als je het Bos ziet, zie je eindloosheid.
Als je Bomen en Vogels ziet, zie je komen en gaan.”
Donderdag:1 febr – Neem al lopend je plaats in in Het Bos.
Vrijdag: 2 febr – Sta af en toe stil en neem de rust van
Bomen tot je.
Zaterdag: 3 febr – Laat je blik rondgaan met de oplettendheid van
koolmezen.
Neem op
de heenweg het thema van de dag mee. Op de terugweg
ontspan je bij iedere uitademing.
3 – Koolmezen
vliegen in groepjes rond.Voortdurend
rondkijkend naar bedreigingen en voedsel.
Steeds springend
en vliegend van tak naar tak. Continu
heldere aanwezigheid.
221126.
"Het winterbos
met zijn Bomen en Bladeren.
Stil staand en
wild wuivend,
Dwarrelend en
stormachtig jagend,
Bos-Wandelen is
ademen met het tempo van Bomen en Bladeren”.
221022.
"Bos-Wandelen is de continue beweging van het Bestaan.
Zomerse Hitte en Winterse Kou wandelen.
Gedachten en Gevoelens wandelen.
Wat is het dat wandelt en geen stap verder komt.”
220625.
Als je het Bos niet ziet,
Zie je het ook niet als je erin staat.
Als je in het Bos Wandelt,
Is hij noch hier, noch daar.
Als je het Bos uit het oog verliest,
Ben je er mijlen van verwijderd.
28 mei 2022.
De 4 Geloften van een Bos-Wandelaar.
Hoe talloos veel bomen en struiken Het Bos ook heeft,
Ik zie hun ware gedaante.
Hoe peilloos hun ware aard ook is,
Ik zie geen tak De Weg versperren.
Hoe talloos hun kenmerken ook zijn,
Ik doorzie ze allemaal.
Hoe eindeloos Deze Weg ook is,
Ik loop hem stap na stap
211127
Bos-Wandelen.
'De Enkel Als Scharnier Naar Bezieling'.
Als de
enkels ‘leeg en bezielbaar’ zijn, is men
bij het wandelen/lopen in
staat tot abrupte veranderingen.
Als de
benen de enkels met directe stappen op de
grond zetten of weer optillen, zal de
loop niet raar of ongelukkig aandoen.
Als de
enkels open staan voor intimiteit, zal
het contact ongescheiden zijn.
Als de
enkels geen voor en afkeur hebben, zullen
de benen soepel gaan en met lichte tred.
Als de
enkels openstaan voor het ‘juiste’, zonder oordeel, dan
zijn de benen recht onder het lijf zonder de enkels te
zien.
Als de
enkels openstaan voor afwijkingen, zijn
hobbels en kuilen geen verstoring van de looppas.
Als de
enkels openstaan voor snelheid, hardlopen
(of snelle kinhin), zullen
zij snel reageren op de omstandigheden.
Als de
enkels openstaan voor traagheid, slenteren
(of langzame kinhin), zal
het lopen respectvol toetreden tot het bos(en
tot de zendo) zijn.
Als de
enkels openstaan voor verandering, zullen
de benen zich on-middel-lijk met
een natuurlijke beweging reageren.
Als de
enkels openstaan voor ontwikkeling, leidt
dat tot onverwachte, verbazingwekkende mogelijkheden.
Als de
enkels openstaan voor merkwaardige ervaringen, lijkt het
of de benen geleid worden door ongeziene krachten.
Als de
enkels openstaan voor het ‘Ongekende’, zullen
alle verschijnselen/dharma’s hun bezieling aanbieden.
Bos-Wandelen, de enkel als scharniert naar bezieling.
Een
herschrijving van een tekst uit: "Schilderen als levenskunst”.
Een
filosofische lezing van Shitao’s ‘Huayulu’. Jan de Meyer.
Een
deel van de tekst over de pols, het penseel en het papier, over schilderen, heb ik
omgezet naar de enkels, de benen en het wandelen/lopen.
Een
leuke oefening om zo’n tekst te leren begrijpen. En ook
om te zetten in een door iedereen toe te passen activiteit.
Hier
wordt de aandacht niet in hara gebracht, maar
naar het scharnierpunt van de mens met de aarde.
De
voet is het raakvlak, de enkel het scharnier om dit zo goed mogelijk te
bewerkstelligen.
De soepelheid
van de enkels maakt het een worden met de werkelijkheid mogelijk.
In
plaats van het oog of oor als zintuig om de omgeving te ervaren, gaat
het bij Bos-Wandelen (en kinhin) om meer.
Het is
een oefening om de gescheidenheid met de omgeving op te heffen.
Wandelen
in het Bos is een activiteit waarbij je met lijf en leden een
aantal belemmeringen in de heelheid van je bestaan kunt oplossen.
Naast
de vele kennis, indrukken, activiteiten die je hebt over de Natuur en het Bos, allemaal
deel facetten,
biedt
het Bos-Wandelen de mogelijkheid een verandering te ondergaan waarbij
de gescheidenheid van die facetten als ‘complementair zijn’ wordt ervaren.
Ze
vullen elkaar aan en openen daarmee de mogelijkheid meer te zien dan
ogen en oren te bieden hebben.
Dit
onderzoek is gebaseerd op een formulering uit de Tao.
‘Uit
het Ene ontstaat 2, (= yin en yang), uit 2
ontstaat 3, (de werking tussen yin en yang), en uit 3
ontstaan de 10.000 verschijnselen, (dharma’s),
uit de
harmonieuze samenwerking van yin en yang dharma’s ontstaat uiteindelijk weer
het Ene’.
De
boeddhistische formulering volgend, is een
oorzaak van lijden het gescheiden zijn.
De
nadruk wordt dan gelegd op de individuele, zelfstandige, identiteiten.
Deze
identiteiten grondig onderzoeken in hun ‘Zo-Zijn’
leidt
tot het inzicht van gelijktijdig wederzijds afhankelijk ontstaan en de
permanente verandering.
Oftewel
de samenhang der dingen en plaatst
het lijden in een andere context.
Lijden
blijft het zoeken naar harmonie tussen wens en praktijk.