Najaar 22 Bodhidharma
Onderstaande tekst is de inleiding bij de meditaties.
Het zijn de 4 stappen van beoefening van de Weg.
Uit 'De Zen Teaching of Bodhidharma'.
Vertaald door Red Pine.
Bodhidharma (440-528) is in 475 uit India in China aangekomen.
221117.
De 4de stap op de Weg van beoefenen
volgens Bodhidharma.
4, Het beoefenen van de Dharma.
De
Dharma is de waarheid dat alle natuur zuiver is.
Verschijnselen
hebben deze natuur en zijn dus zonder een zelf.
Scheiding
en hechten, subject en object bestaan niet.
De
soetra’s zeggen: "de
Dharma is inclusief niet bestaan omdat
het vrij is van het onzuivere van zijn,
de
Dharma is inclusief geen zelf omdat
het vrij is van de onzuiverheid van zelf.”
Zij
die deze waarheid begrijpen, zijn
een met beoefening in overeenkomst met de Dharma.
In
deze werkelijkheid is er niets om met tegenzin te ervaren,
zij
geven hun lichaam, leven en bezit in liefdadigheid, zonder
de trots van een gever, een gift of ontvanger,zonder
een vooroordeel of hechting.
Door
hun eigen beoefening zijn zij in staat om anderen te helpen het
Pad van verlichting te laten zegevieren.
Met
liefdadigheid beoefenen zij ook de
andere waarheden.
Door
de 6 paramita’s te beoefenen om misleiding te elimineren,praktiseren
zij niets, niet-iets.
Dit is
wat bedoeld wordt met het beoefenen van de Dharma.
het
onzuivere van zijn =
zijn laat eigenlijk geen ruimte voor niet zijn. Van ‘Niet-zijn’ wordt ook een
vorm van ‘zijn’ gemaakt.
Niet-zijn is ook niet voor te stellen. Het heeft geen
kenmerken.
de
onzuiverheid van zelf
= zelf een blijvend, zichtbaar, kenmerk geven is het vertroebelen.
Het niet
volledig erkennen dat het bestaan niets blijvends heeft.
Geen-zelf
= maakt het bestaan, het aanwezig zijn ongrijpbaar, spartelend in een stromende
rivier zonder oever, boot of bodem.
Vraag 4:
Wat is
het dat handelt en vrij blijft?
Pas als je stilvalt, val je samen met
de Werkelijkheid.
En kun je in harmonie meekomen met de veranderingen.
221110.
De 3de stap op de Weg van beoefenen
volgens Bodhidharma.
3. Niets zoeken.
"Mensen zijn misleid. Ze verlangen ergens naar en
gaan zoeken.
Wijzen richten hun geest op het sublieme en laten hun lichaam met de seizoenen veranderen.
Alle verschijnselen zijn zonder een zelf. Rampspoed wisselt met voorspoed.
Wonen in de 3 rijken, vormwereld, vormloosheid, en
begeren, is als wonen in een brandend huis.
Dit begrijpen is het loslaten van verbeeldingen en het zoeken naar iets.
Als je niets zoekt ben je op het Pad.”
De vraag om tijdens de meditatie te laten rijpen:
Vraag 3:
Wat is het dat verlangt en ‘niets-zoeken’ onderzoekt?
221110.
De 2de stap op de Weg van beoefenen
volgens Bodhidharma.
2. Accepteren van condities.
Wederzijds
afhankelijk van de omstandigheden,
is lijden
en geluk afhankelijk van de condities.
Gezegend
door verdienste,is de
vrucht van een zaadje dat in het verleden geplant is.
Condities
veranderen.
Waarom
verheugen in deze tijdelijke situatie?
Als fysieke
en mentale condities vreugde of verdriet ervaren,
blijft
de geest helder waarnemen.
Onbewogen
blijven door de wind van voorspoed is het
volgen van het Pad.
Vraag 2:
'Wat
is het dat vrij kan bewegen?'
Zit in
stilte, en ruimte ontstaat waarin alle fysische, mentale en geestelijke verschijnselen
gaan stromen.
221027.
De 1ste stap op de Weg van beoefenen
volgens Bodhidharma.
1 - Lijden aan onrecht.
"Door de eeuwen heen ben ik van de essentie afgedreven
en word nu
gedreven door illusies.
Ondanks dat ik niets verkeerd doe, word ik
gestraft door het verleden.
Noch Goden, noch mensen kunnen voorzien wanneer een
slechte daad zijn vruchten krijgt.
Ik accepteer dit met een open hart en zonder
klagen over onrecht."
Vraag 1:
‘Wat is het dat rustig blijft,
Ondanks alle
emoties en gedachten die door mij heen schieten.?'