Kralingse Bos-Wandelingen
Start De Eekhoorn, Prinses Beatrixlaan 24, 3062 CM Rotterdam.
tijd: 13.00 tot ca. 15.00 uur.
Via de paden Wolvenvallei en Naaldbomenpad, .
Op de heenweg lopen we in stilte.
Info: leo.huijg@kpnplanet.nl
Eerstvolgende Bos-Wandeling:
28 mei 2022.
De 4 Geloften van een Bos-Wandelaar.
Hoe talloos veel bomen en struiken Het Bos ook heeft,
Ik zie hun ware gedaante.
Hoe peilloos hun ware aard ook is,
Ik zie geen tak De Weg versperren.
Hoe talloos hun kenmerken ook zijn,
Ik doorzie ze allemaal.
Hoe eindeloos Deze Weg ook is,
Ik loop hem stap na stap
27 November. 13.00-15.00 uur.
Bos-Wandelen. (of
Kinhin in de zendo)
'De Enkel Als Scharnier Naar Bezieling'.
Als de
enkels leeg en bezielbaar zijn, is men
bij het wandelen/lopen in
staat tot abrupte veranderingen.
Als de
benen de enkels met directe stappen op de
grond zetten of weer optillen, zal de
loop niet raar of ongelukkig aandoen.
Als de
enkels open staan voor intimiteit, zal
het contact ongescheiden zijn.
Als de
enkels geen voor en afkeur hebben, zullen
de benen soepel gaan en met lichte tred.
Als de
enkels openstaan voor het juiste, zonder oordeel, dan
zijn de benen recht onder het lijf zonder de enkels te
zien.
Als de
enkels openstaan voor afwijkingen, zijn
hobbels en kuilen geen verstoring van de looppas.
Als de
enkels openstaan voor snelheid, hardlopen
(of snelle kinhin), zullen
zij snel reageren op de omstandigheden.
Als de
enkels openstaan voor traagheid, slenteren
(of langzame kinhin), zal
het lopen respectvol toetreden tot het bos(en
tot de zendo) zijn.
Als de
enkels openstaan voor verandering, zullen
de benen zich on-middel-lijk met
een natuurlijke beweging reageren.
Als de
enkels openstaan voor ontwikkeling, leidt
dat tot onverwachte, verbazingwekkende mogelijkheden.
Als de
enkels openstaan voor merkwaardige ervaringen, lijkt het
of de benen geleid worden door ongeziene krachten.
Als de
enkels openstaan voor het Ongekende, zullen
alle verschijnselen/dharmas hun bezieling aanbieden.
Bos-Wandelen, de enkel als scharniert naar bezieling.
Een
herschrijving van een tekst uit: "Schilderen als levenskunst.
Een
filosofische lezing van Shitaos Huayulu. Jan de Meyer.
Een
deel van de tekst over de pols, het penseel en het papier, over schilderen, heb ik
omgezet naar de enkels, de benen en het wandelen/lopen.
Een
leuke oefening om zon tekst te leren begrijpen. En ook
om te zetten in een door iedereen toe te passen activiteit.
Hier
wordt de aandacht niet in hara gebracht, maar
naar het scharnierpunt van de mens met de aarde.
De
voet is het raakvlak, de enkel het scharnier om dit zo goed mogelijk te
bewerkstelligen.
De soepelheid
van de enkels maakt het een worden met de werkelijkheid mogelijk.
In
plaats van het oog of oor als zintuig om de omgeving te ervaren, gaat
het bij Bos-Wandelen (en kinhin) om meer.
Het is
een oefening om de gescheidenheid met de omgeving op te heffen.
Wandelen
in het Bos is een activiteit waarbij je met lijf en leden een
aantal belemmeringen in de heelheid van je bestaan kunt oplossen.
Naast
de vele kennis, indrukken, activiteiten die je hebt over de Natuur en het Bos, allemaal
deel facetten,
biedt
het Bos-Wandelen de mogelijkheid een verandering te ondergaan waarbij
de gescheidenheid van die facetten als complementair zijn wordt ervaren.
Ze
vullen elkaar aan en openen daarmee de mogelijkheid meer te zien dan
ogen en oren te bieden hebben.
Dit
onderzoek is gebaseerd op een formulering uit de Tao.
Uit
het Ene ontstaat 2, (= yin en yang), uit 2
ontstaat 3, (de werking tussen yin en yang), en uit 3
ontstaan de 10.000 verschijnselen, (dharmas),
uit de
harmonieuze samenwerking van yin en yang dharmas ontstaat uiteindelijk weer
het Ene.
De
boeddhistische formulering volgend, is een
oorzaak van lijden het gescheiden zijn.
De
nadruk wordt dan gelegd op de individuele, zelfstandige, identiteiten.
Deze
identiteiten grondig onderzoeken in hun Zo-Zijn
leidt
tot het inzicht van gelijktijdig wederzijds afhankelijk ontstaan en de
permanente verandering.
Oftewel
de samenhang der dingen en plaatst
het lijden in een andere context.
Lijden
blijft het zoeken naar harmonie tussen wens en praktijk.