Voorjaar 23 Helder Aanwezig zijn
De stilte van zazen ziet alle verschijnselen zoals ze zijn.
230622.
Als je op vakantie gaat, je huis verlaat, alle ketens verbreekt, vergeet niet te ademen.
Zoals het advies luidt van deze tekst over ‘Bevrijding’:
¨Laat elke gescheiden zijn van de stroom zichzelf ontmaskeren als een groteske leugen.
Als je op vakantie gaat, je huis verlaat, alle ketens verbreekt, vergeet niet te ademen.
Zoals het advies luidt van deze tekst over ‘Bevrijding’:
¨Laat elke gescheiden zijn van de stroom zichzelf ontmaskeren als een groteske leugen.
Verlaat je geconditioneerde huis. Trek
de thuisloosheid in. Wees elk moment bewust dat je ademt.
Wees elk moment bewust dat je een
deeltje bent van de stroom. Breek de ketens van samsara.
Bevrijd
jezelf. Besef dat je een buddhankura bent. Een
Boeddha-in-wording.
¨Een Boeddha-in-wording: er is geen ontsnappen meer mogelijk!
¨Een Boeddha-in-wording: er is geen ontsnappen meer mogelijk!
230615.
Oefening 4: In actie, lopen, staan, zitten, liggen in aandachtig aanwezig zijn.
Zie de Thuis-sesshin. 2306 De Weg van Wat? en Hoe?
7 oefeningen om in de 4 vormen van aanwezig zijn, liggen, zitten, staan en lopen.
Oefening 4: In actie, lopen, staan, zitten, liggen in aandachtig aanwezig zijn.
Zie de Thuis-sesshin. 2306 De Weg van Wat? en Hoe?
7 oefeningen om in de 4 vormen van aanwezig zijn, liggen, zitten, staan en lopen.
Je aanwezigheid beoefenen met behulp van de open vragen
Wat? en Hoe? is het dat hier werkzaam is.
230608.
De 4 fasen van intensiveren van het
aanwezig zijn
Oefening 3: Helder ervaren van de dingen, functionerend in het Geheel.
¨Liggend op bed, gezeten op je kussen, staand in de rij,
lopend naar de winkel.
Ademend zoals de adem als vanzelf
gaat,
Een open concentratie in de onderbuik.
Helder aanwezig ervaren we alle verschijnselen
komend en gaand.¨
Vraag: Wat is het dat alles helder aanwezig ervaart, zonder vastgrijpen
of vastleggen?
230601.
Oefening 2: Het alomvattend aanwezig zijn.
¨Zitten met de ogen open zonder ergens speciaal naar te
kijken,
Luisteren zonder op te gaan in een bepaald geluid,
Voelen zonder je met warm of koud intensief bezig te
houden,
Denken zonder denken¨
De vraag: Wat is het dan wat ziet, hoort, voelt en denkt?
230525
Vooruitlopend op de thuissesshin alvast iedere week een
oefening.
Het thema is het intensiveren van het ‘aanwezig zijn’.
De 4 fasen van intensiveren van aanwezig zijn.
1st oefening: Gewaar zijn van het
fysiek lopen, staan, zitten in harmonie met de ademhaling.
2de oefening: Een alomvattend aanwezig
zijn, geen specifieke focus van de aandacht.
3de oefening: Helder zien van de dingen
functionerend in het Geheel.
4de oefening: In actie, lopen, staan,
zitten, liggen in aandachtig aanwezig zijn.
Oefening 1: Gewaar zijn van het
fysiek lopen, staan, zitten in harmonie met de ademhaling.
Het realiseren van het fysieke aanwezig zijn in liggen,
zitten, staan en lopen.
In alle houdingen fysiek aanwezig zijn op deze plek en in
deze situatie.
Dit aanwezig zijn in overeenstemming brengen met de
ademhaling.
Vraag; Wat is het dat ademt als lichaam en geest samenvallen?
Een herinnering: aanwezig zijn is onmiddellijkheid.
Bewust zijn is je zorgen maken of je het wel goed doet.
230518
Een mooi stuk tekst uit Dao de Jing.
Hoofdstuk 67.
Leven in een conflict situatie.
De Wijze-Heerser heeft als instrument van Dao, het
scheppende beginsel, 3 eigenschappen verworven.
Deze 3 schatten moeten onderhouden en beschermd worden.
Het zijn compassie, matigheid en niet op de wereld
vooruit lopen.
Door compassie kun je moedig zijn.
Door matigheid kun je uitbreiden.
Door niet op de wereld vooruit te lopen: kun je de leider worden van hen die opgroeien tot een
bruikbaar werktuig van het Dao.
Het opgeven van compassie en wel dapper zijn is dodelijk.
Het opgeven van matigheid en wel uitbreiden is dodelijk.
Het opgeven achter de mensen te staan en wel vooruit
lopen op de wereld is dodelijk.
Met compassie overwin je in een defensieve veldslag.
Met compassie blijf je standvastig in het bewaken van je
grenzen.
Als je met compassie in de wereld staat zal de Hemel je
beschermen met compassie.
230511
¨Gewaar-zijn van je handelen is onmiddellijkheid.
Zelf-bewust zijn is zorgen maken of je het wel goed
doet.
Het lichaam zoekt zelf naar evenwicht tijdens de
bewegingen.
Laat de oefening het werk doen, vergeet
het zelf.¨
¨Het zitten in zazen is het vrijlaten van
voelen en denken.
Het zelf lost op in de adem beweging.
Voelen is voelen, denken is denken.
Geen voorkeur en geen afkeur meer.¨
230504.
Op het ritme van de adem.
Adem in, en strek je
ruggengraat.
Adem uit, en ontspan.
1 Adem in, en laat liefdevolle vriendelijkheidopkomen vanuit je centrum.
Adem uit, en laat liefdevolle vriendelijkheid
doordringen in al je poriën.
Adem in, laat liefdevolle
vriendelijkheid ongeremd ontwikkelen.
Adem uit, zend liefdevolle
vriendelijkheid naar alle 10 richtingen.
Adem in, laat liefdevolle vriendelijkheid
onbegrensd ontwikkelen.
Adem uit, zend liefdevolle vriendelijkheid naar alle
levende wezens, aardige en onaardige.
Adem in en uit, zoals de
adem als vanzelf ademt.
2 Adem in en laat mededogen opkomen vanuit je
centrum.
3 Adem in, laat medevreugde opkomen vanuit je
centrum.
4 Adem in, laat gelijkmoedigheid opkomen vanuit
je centrum.
230420
Yoga als levenskunst. Blz 72.
De 3 wortels van de natuur volgens de
yogi.
1 Tama, soliditeit, massa.
2 Raja, dynamiek, turbulantie, agitatie.
3 Sattva, helderheid.
Tama en raja zijn de wereld van objecten
en zintuiglijke opwinding.
De yogi heeft de wens om ontspannen en
waakzaam te blijven bij alles wat zich voordoet.
Hij beoefent hiertoe sattva als leidend
principe in samenspel met tama en raja.
230413.
Yoga is beoefening in actie.
Stilte in de beweging is de harmonie in
het fysieke lichaam, het energie lichaam, het mentale lichaam,
het
intellectuele lichaam en de universele aanwezigheid.
Dit zijn de 5 aspecten van het Yoga
lichaam.
1 Neem de houdingen die je aanneemt
gewaar vanuit je centrum.
2 Adem stroomt door het hele ’fysieke’
bestaan in en uit.
3 Helder wordt de werking van gedachten
en gevoelen gespiegeld.
4 Wijsheid brengt evenwicht in de
uitvoering.
5 Bewegen wordt zo een grenzeloze
aanwezigheid.
Vraag: Wat is het dat beweegt?
230406.
Wie is het die verschijnen en verdwijnen
waarneemt?
¨De beoefenaar kan in zijn stamboom van kennis.
als een illusionist alles laten verschijnen en
verdwijnen.
Als bodhisattva zijnde laat hij aan anderen het
verschijnen en verdwijnen zien.
Als Boeddha zijnde verschijnt en verdwijnt niet alleen
zijn stamboom van kennis
maar ook hijzelf als dat nodig is¨.
230330.
¨Vorm is zonder substantie;
non-substantialiteit is
niet buiten vormen.¨
ofwel:
¨Zonder iets te weten over
bloem en vrucht
rijpt de knop in stilte¨.
Wat is het dat ervaart en geen weet heeft?
230323.
‘Vorm is niet gescheiden van
grenzeloosheid,
grenzeloosheid is niet gescheiden van
vorm.
Zazen werkelijk ervaren
is de dharma’s van de ervaring
grenzeloos ervaren’.
Wat is het dat grenzeloos kan ervaren?
230316
¨Zonder iets te weten over
Bloem en vrucht
Rijpt de knop in stilte¨.
Groot Vertrouwen.
230309
Ter aanvulling op de Heuvelrede met thema
‘Vasten’
En onze studie van de Hart Soetra: Vasten en (vlees)eten.
Wat is het dat gegeten wordt?
Wat is het dat eet?
De beoefenaar stelt beide vragen zonder
onderscheid.
Helder aanwezig openen ze de Hart-Geest.
Eten is het vastgrijpen van iets om te
overleven.
Het verwerken van het eten
En toepassen waar nodig
Valt buiten ons vermogen.
Loslaten is zelden een probleem.
Is eten de ultieme beoefening/realisatie van vorm = leegte, leegte = vorm?.
230302.
¨Zittend in een bootje,
aan een haperend roer,
in een slingerend stromende rivier,
met wisselende windvlagen¨.
Wat is het dat koers houdt?
230223.
Zoals in de hartsoetra staat beschreven
inspireerde Boeddha Avalokitesvara om het ware te vertellen,
Shariputra om het ware te horen en te
verstaan, en
alle andere aanwezigen om het gezegde
tot zich te nemen en de bodhi-geest te doen ontwaken.
¨Geïnspireerd door Boeddha, sprak Avalokitesvara tot ons.
‘Hindernissen zijn niet alleen
hinderlijk,
emoties kleuren wijsheid, en
vergankelijkheid is maar tijdelijk.’
Voorbij deze wijsheid is het vormloze veld van mededogen.¨
230216.
Reciteren:
De
in en uitademing is de
fundamentele natuur van woorden.
Op de
in en uitademing bewegen
alle skanda’s groots
en intiem.
In en
uit ademend zonder
een zelf zijnde klopt
het Hart van Wijsheid.
230209
Op een dag liep Sariputta in de stad Rajagaha in Noord-India, en
zag
daar de monnik Assaji
lopen, die een zeer serene indruk op hem maakte en zichzelf
voorbeeldig gedroeg.
Hij ging naar hem toe en vroeg hem wie zijn leraar was en
wat de leer van zijn leraar was.
Het antwoord dat Assaji hierop gaf is nu een van de
meest beroemde verzen in het boeddhisme:
Van alle dingen die door
een oorzaak ontstaan,
De Tathāgata (Boeddha)
heeft de oorzaak ervan uiteengezet;
En hoe ze tot hun einde
komen, dat vertelt hij ook,
Dit is de leer van de Grote
Hermiet.
230205.
¨Als je de stad
ziet, zie je eindeloosheid.
¨Als je
gebouwen en mensen ziet, zie je komen en gaan¨.
¨Als je het
bos ziet, zie je eindeloosheid.
¨Als je bomen
en vogels ziet, zie je komen en gaan¨.
Vraag: ¨Wat is
het dat ziet? .
230119.
Bodhidharma:
"De geest en de wereld zijn tegenpolen,
en gedachten verschijnen als ze elkaar
ontmoeten.
Als je geest niet vastloop van binnen, verschijnt de wereld niet buiten jou.
Als de wereld en de geest allebei transparant
zijn, is dit juiste visie.
En dit inzicht is het juiste inzicht.”
12 januari eerste avond zazen.
"Zon, Maan en Sterren zijn grenzeloos.
Vogels vliegen zonder vluchtschema.
Bomen en Bloemen gebruiken geen plattegrond,
En groeien standvastig.
Wij mensen sluiten af en beginnen opnieuw te tellen.
Eindeloos opnieuw, dag in dag uit."
'Vraag: "Wat is het dat doorgaat zónder te meten?”